Политика AML BETON
ВСТУП
Цей документ описує політику та зобов’язання ТОВ «СІТІКОД» щодо виявлення та запобігання будь-якій діяльності з легалізації (відмивання) коштів, отриманих незаконним шляхом, або фінансування тероризму в продуктах і послугах, які ТОВ «СІТІКОД» пропонує своїм клієнтам.
ВИЗНАЧЕННЯ
Легалізація (відмивання) коштів, отриманих незаконним шляхом — це участь у будь-якій операції, яка має на меті приховати або замаскувати характер або походження коштів, отриманих від незаконної діяльності, такої як, наприклад, шахрайство, корупція, організована злочинність, тероризм тощо. Основні злочини з легалізації (відмивання) коштів, отриманих незаконним шляхом, визначаються національним законодавством. Процес з легалізації (відмивання) коштів, отриманих незаконним шляхом, складається з трьох етапів:
- Розміщення. Фізичне внесення коштів гравцем. Розпилення вкладів гравця — це форма розміщення, коли злочинець, що здійснює легалізацію (відмивання) коштів, отриманих незаконним шляхом, робить багато невеликих ставок замість однієї великої, щоб уникнути місцевих нормативних вимог.
- Заплутування слідів. Відокремлення доходів від злочинної діяльності від їхнього джерела шляхом використання рівнів фінансових операцій.
- Інтеграція. Повернення легалізованих доходів в економіку таким чином, щоб вони знову потрапили до фінансової системи як очевидно законні кошти.
ЦЯ ПОЛІТИКА СПИРАЄТЬСЯ НА РЯД ПРОГРАМ, ЯКІ ОХОПЛЮЮТЬ РЕАЛІЗАЦІЮ НАСТУПНИХ НАПРЯМКІВ:
- Прийняття підходу, що ґрунтується на оцінці ризику
- Обізнаність про клієнта (KYC) та Політика юридичної перевірки клієнта
- Моніторинг активності клієнтів
- Ведення документації
Прийняття підходу, що ґрунтується на оцінці ризику
Ідентифікація ризиків легалізації (відмивання) коштів, отриманих незаконним шляхом, серед клієнтів і операцій дозволяє ТОВ «СІТІКОД» визначати та запроваджувати відповідні заходи для контролю та пом’якшення цих ризиків. Використовуються наступні критерії ризику:
- Ризик країни
- Ризик клієнта
- Ризик послуги
РИЗИК КРАЇНИ
У поєднанні з іншими факторами ризику, надає корисну інформацію щодо потенційних ризиків легалізації (відмивання) коштів, отриманих незаконним шляхом. Фактори, які можуть призвести до визначення того, що країна становить підвищений ризик, включають:
- Країни, щодо яких застосовано санкції, ембарго чи подібні заходи;
- Країни, визначені Міжнародною групою з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) як такі, що не співпрацюють у протидії легалізації (відмиванню) коштів, отриманих незаконним шляхом, або визначені з надійних джерел як такі, що не мають відповідних законів і норм щодо протидії легалізації (відмиванню) коштів, отриманих незаконним шляхом;
- Країни, визначені надійними джерелами як такі, що фінансують або підтримують терористичну діяльність;
- Країни, що здійснюють збройну агресію проти України
РИЗИК КЛІЄНТА
Клієнти, які становлять високий ризик:
- клієнтів, місцем проживання (перебування, реєстрації) яких є держава (юрисдикція), що не виконує чи неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення.
- клієнтів, включених до переліку осіб, клієнтів, які є представниками осіб, включених до переліку осіб, клієнтів, якими прямо або опосередковано володіють або кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи, включені до переліку осіб;
- іноземних фінансових установ (крім фінансових установ, зареєстрованих у державах - членах Європейського Союзу, державах - членах Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України"), з якими встановлюються кореспондентські відносини;
- іноземних публічних діячів, членів їх сімей та осіб, пов’язаних з такими політично значущими особами, а також клієнтів, кінцевими бенефеціарними власниками яких є зазначені особи;
- клієнтів, стосовно яких (кінцевих бенефіціарних власників яких) застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до статті 5 Закону України "Про санкції";
- клієнтів, місцем проживання (перебування, реєстрації) яких є держава, віднесена Кабінетом Міністрів України до переліку офшорних зон;
- клієнтів, стосовно яких з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань виключено інформацію про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи або внесено відмітку про визнання Національним банком України структури власності юридичної особи непрозорою;
- клієнтів, які є громадянами держави, що здійснює збройну агресію проти України (крім громадян такої держави, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року), та/або особами, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держава, що здійснює збройну агресію проти України;
- клієнтів, які є юридичними особами - резидентами держави, що здійснює збройну агресію проти України;
- клієнтів, кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни держави, що здійснює збройну агресію проти України (крім громадян такої держави, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року), та/або особи, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держава, що здійснює збройну агресію проти України;
- клієнтів, засновником (учасником, акціонером) або власником яких прямо чи опосередковано через інші юридичні особи (трасти, інші подібні правові утворення) є держава, що здійснює збройну агресію проти України;
- клієнтів, щодо яких суб’єктом первинного фінансового моніторингу під час здійснення моніторингу фінансових операцій із застосуванням ризик-орієнтованого підходу за результатами перевірки джерела коштів встановлено, що джерело коштів, пов’язаних з фінансовою операцією такого клієнта, походить з держави, що здійснює збройну агресію проти України;
- клієнтів, які здійснюють передачу (отримання) активів до (з) України, використовуючи депозитарні установи, банки, інші фінансові установи та небанківських надавачів платіжних послуг, місцем перебування та/або реєстрації яких є держава, що здійснює збройну агресію проти України.
РИЗИК ПОСЛУГИ
Визначення ризиків легалізації (відмивання) коштів, отриманих незаконним шляхом, що пов’язані із послугами, має включати розгляд таких факторів, як послуги, визначені регуляторними органами, державними органами чи іншими надійними джерелами як потенційно високі ризики для відмивання брудних коштів.
ОБІЗНАНІСТЬ ПРО КЛІЄНТА (KYC) ТА ЮРИДИЧНА ПЕРЕВІРКА КЛІЄНТА
Мета цих дій - визначення та документування справжньої особи клієнтів, щоб отримати довідкову інформацію про клієнтів.
МОНІТОРИНГ АКТИВНОСТІ КЛІЄНТІВ
На додаток до проведення первинної юридичної перевірки клієнта, політика ТОВ «СІТІКОД» передбачає продовження моніторингу активності клієнтів з метою виявлення будь-якої підозрілої (або шахрайської) поведінки. Впроваджена система моніторингу базується як на автоматизованому моніторингу, так і, у відповідних випадках, на ручному моніторингу операцій персоналом ТОВ «СІТІКОД».
ЦЕЙ ПРОЦЕС ВКЛЮЧАЄ ТРИ ЕТАПИ:
- Увесь персонал повинен докладати належних зусиль, щоб відстежувати будь-які незвичайні або підозрілі події;
- Повідомлення про підозрілі операції/діяльність має відповідати законодавству/нормативно-правовим положенням відповідної юрисдикції;
- Посадова особа з легалізації (відмивання) коштів, отриманих злочинним шляхом (MLRO), повинен щомісяця отримувати інформацію про всі підозрілі операції/діяльність.
ВЕДЕННЯ ДОКУМЕНТАЦІЇ
Необхідно зберігати записи про всі документи, отримані з метою ідентифікації клієнта (вимоги політики KYC), і всі дані кожної операції, а також іншу інформацію, пов’язану з легалізацією (відмиванням) коштів, отриманих злочинним шляхом, відповідно до чинного законодавства/нормативно-правових актів щодо протидії легалізації (відмиванню) коштів, отриманих злочинним шляхом. Це включає файли зі звітами про підозрілу діяльність, документацію про моніторинг облікових записів на предмет легалізації (відмивання) коштів, отриманих злочинним шляхом, тощо. Ці записи повинні зберігатися щонайменше 5 років.
INTRODUCTION
This document describes CITYCODE LLC's policy and commitment to detecting and preventing any money laundering or terrorist financing activities in the products and services offered by CITYCODE LLC to its customers.
DEFINITIONS
Legalization (laundering) of the proceeds of crime is the participation in any transaction that aims to conceal or disguise the nature or origin of funds derived from illegal activities, such as fraud, corruption, organized crime, terrorism, etc. The main crimes of money laundering are defined by national legislation. The process of money laundering consists of three stages:
- Placement. Physical deposit of funds by a player. Spraying of player deposits is a form of placement when a money launderer makes many small bets instead of one large one to avoid local regulatory requirements.
- Confusing the trail. Separating the proceeds of crime from their source by using levels of financial transactions.
- Integration. The return of legalized proceeds to the economy so that they re-enter the financial system as apparently legitimate funds.
THIS POLICY IS BASED ON A NUMBER OF PROGRAMS THAT COVER THE IMPLEMENTATION OF THE FOLLOWING AREAS:
- Adopting a risk-based approach
- Customer Knowledge (KYC) and Customer Due Diligence Policy
- Monitoring of customer activity
- Maintaining documentation Adopting a risk-based approach
Identification of money laundering risks among clients and transactions allows CITYCODE LLC to identify and implement appropriate measures to control and mitigate these risks. The following risk criteria are used:
- Country risk
- Customer risk
- Service risk
COUNTRY RISK
In combination with other risk factors, it provides useful information on potential money laundering risks. Factors that may lead to a determination that a country is a higher risk include:
- Countries subject to sanctions, embargoes or similar measures;
- Countries identified by the Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF) as non- cooperative in combating money laundering or identified by reliable sources as lacking appropriate anti-money laundering laws and regulations;
- Countries identified by reliable sources as financing or supporting terrorist activities;
- Countries that carry out armed aggression against Ukraine
CLIENT RISK
Customers who pose a high risk:
- Clients whose place of residence (stay, registration) is a state (jurisdiction) that does not implement or improperly implements the recommendations of international, intergovernmental organizations involved in the fight against legalization (laundering) of proceeds of crime or terrorist financing or financing of proliferation of weapons of mass destruction.
- clients included in the list of persons, clients who are representatives of persons included in the list of persons, clients that are directly or indirectly owned or ultimate beneficially owned by persons included in the list of persons;
- foreign financial institutions (except for financial institutions registered in the member states of the European Union, member states of the Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF), except for states that carry out armed aggression against Ukraine in the meaning given in Article 1 of the Law of Ukraine "On Defense of Ukraine") with which correspondent relations are established;
- foreign public figures, members of their families and persons related to such politically exposed persons, as well as clients whose ultimate beneficial owners are the said persons;
- clients in respect of which (ultimate beneficial owners of which) special economic and other restrictive measures (sanctions) have been applied in accordance with Article 5 of the Law of Ukraine "On Sanctions";
- customers whose place of residence (stay, registration) is a state included in the list of offshore zones by the Cabinet of Ministers of Ukraine;
- clients in respect of whom information on the ultimate beneficial owner of the legal entity is excluded from the Unified State Register of Legal Entities, Individual Entrepreneurs and Public Organizations or a note is made by the National Bank of Ukraine recognizing the ownership structure of the legal entity as non-transparent;
- clients who are citizens of a state that carries out armed aggression against Ukraine (except for citizens of such a state who were granted the status of combatant after April 14, 2014) and/or persons whose place of permanent residence (stay, registration) is a state that carries out armed aggression against Ukraine;
- clients who are legal entities - residents of the state that carries out armed aggression against Ukraine;
- clients whose ultimate beneficial owners are citizens of a state that carries out armed aggression against Ukraine (except for citizens of such a state who were granted the status of a combatant after April 14, 2014), and/or persons whose place of permanent residence (stay, registration) is a state that carries out armed aggression against Ukraine;
- clients whose founder (participant, shareholder) or owner, directly or indirectly through other legal entities (trusts, other similar legal entities), is a state that carries out armed aggression against Ukraine;
- customers transferring (receiving) assets to (from) Ukraine using depository institutions, banks, other financial institutions and non-bank payment service providers whose location and/or registration is in a state that carries out armed aggression against Ukraine.
SERVICE RISK
The determination of money laundering risks associated with services should include consideration of factors such as services identified by regulators, government agencies, or other reliable sources as potentially high risks for laundering dirty money.
CUSTOMER KNOWLEDGE (KYC) AND CUSTOMER DUE DILIGENCE
The purpose of these activities is to determine and document the true identity of customers in order to obtain background information on customers.
MONITORING OF CUSTOMER ACTIVITY
In addition to conducting initial due diligence, it is CITYCODE's LLC policy to continue monitoring customer activity to identify any suspicious (or fraudulent) behavior. The implemented monitoring system is based on both automated monitoring and, in appropriate cases, manual monitoring of transactions by CITYCODE LLC personnel.
THIS PROCESS INCLUDES THREE STAGES:
- All personnel should use reasonable efforts to monitor any unusual or suspicious events;
- Reporting of suspicious transactions/activities should be in accordance with the laws/regulations of the relevant jurisdiction;
- The Money Laundering Reporting Officer (MLRO) should be informed of all suspicious transactions/activities on a monthly basis.
RECORD KEEPING
Records should be kept of all documents obtained for the purpose of customer identification (KYC policy requirements) and all data of each transaction, as well as other information related to money laundering in accordance with applicable anti-money laundering laws/regulations. This includes files with suspicious activity reports, documentation on monitoring of accounts for money laundering, etc. These records must be kept for at least 5 years.
INTRODUCTION
This document describes CITYCODE LLC's policy and commitment to detecting and preventing any money laundering or terrorist financing activities in the products and services offered by CITYCODE LLC to its customers.
DEFINITIONS
Legalization (laundering) of the proceeds of crime is the participation in any transaction that aims to conceal or disguise the nature or origin of funds derived from illegal activities, such as fraud, corruption, organized crime, terrorism, etc. The main crimes of money laundering are defined by national legislation. The process of money laundering consists of three stages:
- Placement. Physical deposit of funds by a player. Spraying of player deposits is a form of placement when a money launderer makes many small bets instead of one large one to avoid local regulatory requirements.
- Confusing the trail. Separating the proceeds of crime from their source by using levels of financial transactions.
- Integration. The return of legalized proceeds to the economy so that they re-enter the financial system as apparently legitimate funds.
THIS POLICY IS BASED ON A NUMBER OF PROGRAMS THAT COVER THE IMPLEMENTATION OF THE FOLLOWING AREAS:
- Adopting a risk-based approach
- Customer Knowledge (KYC) and Customer Due Diligence Policy
- Monitoring of customer activity
- Maintaining documentation Adopting a risk-based approach
Identification of money laundering risks among clients and transactions allows CITYCODE LLC to identify and implement appropriate measures to control and mitigate these risks. The following risk criteria are used:
- Country risk
- Customer risk
- Service risk
COUNTRY RISK
In combination with other risk factors, it provides useful information on potential money laundering risks. Factors that may lead to a determination that a country is a higher risk include:
- Countries subject to sanctions, embargoes or similar measures;
- Countries identified by the Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF) as non- cooperative in combating money laundering or identified by reliable sources as lacking appropriate anti-money laundering laws and regulations;
- Countries identified by reliable sources as financing or supporting terrorist activities;
- Countries that carry out armed aggression against Ukraine
CLIENT RISK
Customers who pose a high risk:
- Clients whose place of residence (stay, registration) is a state (jurisdiction) that does not implement or improperly implements the recommendations of international, intergovernmental organizations involved in the fight against legalization (laundering) of proceeds of crime or terrorist financing or financing of proliferation of weapons of mass destruction.
- clients included in the list of persons, clients who are representatives of persons included in the list of persons, clients that are directly or indirectly owned or ultimate beneficially owned by persons included in the list of persons;
- foreign financial institutions (except for financial institutions registered in the member states of the European Union, member states of the Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF), except for states that carry out armed aggression against Ukraine in the meaning given in Article 1 of the Law of Ukraine "On Defense of Ukraine") with which correspondent relations are established;
- foreign public figures, members of their families and persons related to such politically exposed persons, as well as clients whose ultimate beneficial owners are the said persons;
- clients in respect of which (ultimate beneficial owners of which) special economic and other restrictive measures (sanctions) have been applied in accordance with Article 5 of the Law of Ukraine "On Sanctions";
- customers whose place of residence (stay, registration) is a state included in the list of offshore zones by the Cabinet of Ministers of Ukraine;
- clients in respect of whom information on the ultimate beneficial owner of the legal entity is excluded from the Unified State Register of Legal Entities, Individual Entrepreneurs and Public Organizations or a note is made by the National Bank of Ukraine recognizing the ownership structure of the legal entity as non-transparent;
- clients who are citizens of a state that carries out armed aggression against Ukraine (except for citizens of such a state who were granted the status of combatant after April 14, 2014) and/or persons whose place of permanent residence (stay, registration) is a state that carries out armed aggression against Ukraine;
- clients who are legal entities - residents of the state that carries out armed aggression against Ukraine;
- clients whose ultimate beneficial owners are citizens of a state that carries out armed aggression against Ukraine (except for citizens of such a state who were granted the status of a combatant after April 14, 2014), and/or persons whose place of permanent residence (stay, registration) is a state that carries out armed aggression against Ukraine;
- clients whose founder (participant, shareholder) or owner, directly or indirectly through other legal entities (trusts, other similar legal entities), is a state that carries out armed aggression against Ukraine;
- customers transferring (receiving) assets to (from) Ukraine using depository institutions, banks, other financial institutions and non-bank payment service providers whose location and/or registration is in a state that carries out armed aggression against Ukraine.
SERVICE RISK
The determination of money laundering risks associated with services should include consideration of factors such as services identified by regulators, government agencies, or other reliable sources as potentially high risks for laundering dirty money.
CUSTOMER KNOWLEDGE (KYC) AND CUSTOMER DUE DILIGENCE
The purpose of these activities is to determine and document the true identity of customers in order to obtain background information on customers.
MONITORING OF CUSTOMER ACTIVITY
In addition to conducting initial due diligence, it is CITYCODE's LLC policy to continue monitoring customer activity to identify any suspicious (or fraudulent) behavior. The implemented monitoring system is based on both automated monitoring and, in appropriate cases, manual monitoring of transactions by CITYCODE LLC personnel.
THIS PROCESS INCLUDES THREE STAGES:
- All personnel should use reasonable efforts to monitor any unusual or suspicious events;
- Reporting of suspicious transactions/activities should be in accordance with the laws/regulations of the relevant jurisdiction;
- The Money Laundering Reporting Officer (MLRO) should be informed of all suspicious transactions/activities on a monthly basis.
RECORD KEEPING
Records should be kept of all documents obtained for the purpose of customer identification (KYC policy requirements) and all data of each transaction, as well as other information related to money laundering in accordance with applicable anti-money laundering laws/regulations. This includes files with suspicious activity reports, documentation on monitoring of accounts for money laundering, etc. These records must be kept for at least 5 years.